Farurile xenon HID (hight intensity discharge) folosesc gaz xenon pentru a produce o lumina usor albastruie si sunt de pana la trei ori mai luminoase decat farurile cu halogen.
Din punct de vedere tehnic, farurile xenon HID sunt numite astfel din cauza gazului inert care se foloseste pentru a amplifica lumina produsa de descarcarea de energie electrica dintre doi electrozi. Luminile HID nu folosesc un filament, asa cum fac farurile incandescente si ele tind sa dureze de doua-trei ori mai mult. Acestea ofera, de asemenea, o intensitate a luminii mult mai uniforma. Xenoanele HID produc raze ultraviolete, precum si lumina vizibila, ceea ce face semnele reflectorizante de pe autostrada sa straluceasca mai puternic.
Unii soferi pretind ca sunt orbiti de intensitatea luminilor xenon, dar aceeasi plangere se facea si in urma cu aproape 20 de ani, atunci cand au luat fiinta farurile cu halogen. Dupa ce se vor obisnui cu lumina albastruie si nu se vor mai uita insistent la ele, acestea vor deveni, probabil, mult mai acceptate. Cele mai multe vehicule care folosesc faruri xenon sunt prevazute si cu o protectie pentru a se asigura ca acestea nu ii orbesc pe ceilalti participanti la trafic, mai ales cand portbagajul este lasat si farurile se ridica. Pentru foarte multe modele de autoturisme exista un comutator pe tabloul de bord care permite soferului sa selecteze una dintre cele patru inaltimi ale farurilor.
Cele mai orbitoare lumini albastre pe care le vedeti pe drumuri ar putea, de fapt, sa fie niste imitatii. La scurt timp dupa ce primele lumini xenon au aparut pe anumite modele BMW in 1993, companiile de pe piata pieselor de schimb au inceput sa imite becurile albastre ale farurilor si proiectoarele pentru ceata. Persoanele care vor sa isi echipeze masina cu lumini albastre doresc, de asemenea, sa se asigure ca sunt vazuti si mai ales admirati de ceilalti soferi. Cele mai multe dintre aceste becuri indigo sunt becurile incandescente conventionale, cu un invelis albastru sau sticla albastra. Unele contin gaz xenon pentru scopuri de marketing, dar au si un filament.
Cu siguranta in urmatorii ani vom vedea din ce in ce mai multe faruri HID. Desi acestea sunt in prezent destul de scumpe si de multe ori legate de pachetele cu optiuni premium, sistemele sunt mai mici, mai usoare si sunt disponibile si pentru faruri mai mici, acesta fiind un avantaj atat pentru designerii de vehicule cat si pentru ingineri. Desi functioneaza la tensiuni inalte consuma de fapt aproximativ jumatate din cat consuma farurile conventionale, acesta fiind un alt plus. Apoi mai este vorba si de performanta; odata ce va puneti faruri xenon pe masina, nu veti ma vrea niciodata sa va intoarceti la farurile clasice.